Saturday, December 09, 2006

Panerai (deel 1)

Panerai is een Italiaans luxe-horlogemerk dat de laatste jaren ook in de Lage Landen een sterke groei begint te kennen en zich stilaan naast de klassieke Zwitserse merken mag garen. Het Panerai-horloge is over het algemeen zeer herkenbaar door zijn oversizedheid.





In 1860 richte de Italiaanse technicus Giovanni Panerai in Florence een fabriek op die zich bezighield met het maken van diverse meetinstrumenten. Panerai maakte toen nog geen uurwerken maar dieptemeters, barometers, thermometers en hoogtemeters. Eén van de vaste klanten van Panerai was het Italiaanse leger. Vanaf 1900 vroeg de Italiaanse marine dan ook aan Panerai om dieptemeters te maken die bestand waren tegen de druk en de kou van diep zeewater. Deze dieptemeter werd geplaats in een dikke zware metalen kast die een ovale vorm had en een glas van 12mm dik. De kast kon met een dikke rubberen band worden vastgemaakt de pols van een duiker.

In 1920 kwam Panerai op het idee om in diezelfde kast een uurwerk te doen. Omdat de technici van Panerai de uurwerktechniek toen nog niet onder de knie hadden kozen ze ervoor om het uurwerk niet zelf te produceren maar om dat van Rolex te gebruiken. Panerai noemde het horloge de Luminor. In 1936 werd dit model opgevolgd door de Radiomir, eveens met een Rolex uurwerk. Beide horloges waren zeer in trek bij de kikvorsmannen van de Italiaanse en Egyptische marine. Omdat het zicht onder water vaak beperkt is koos Panerai ervoor om de horloges uit te rusten met grote Arabische cijfers. Later in 1950 deed Panerai een unieke uitvinding: de fluoricerende wijzers en de glimmende wijzerplaat. Beide uitvindingen werden handelsmerken van Panerai. Pas sinds 1960 begon Panerai zelf haar eigen uurwerken te produceren.

Al deze jaren bleef Panerai slechts een klein horlogemerk dat zich alleen richtte op duikers, zeevaarders en piloten. De grote, dikke en zware horloges waren weinig in trek bij het grote publiek en het horlogemerk ging bijna failliet in 1997. In dat jaar werd Panerai echter opgekocht door het Zwitserse juwelen concern Richmont, wat veel geld pompte in marketing en in innovaties. Toevallig begonnen in dat jaar grote horloges in trek te worden en nog geen 5 jaar later was een Panerai horloge uitgegroeid tot fashion icoon.

De prijzen van deze horloges beginnen ongeveer vanaf € 2500.